Pastorales del siglo XX

Una serie con similitudes asombrosas.
Imágenes de principios del siglo XX en la fotografía alemana de 1920 en tiempos de los wandervogel, el arte de Henri Matisse y la pintura clasica del siglo XVI.
Luego un enlace con una comparación analizada entre la fotografía de Surén(1), Matisse y Carracci.

Pastoral (arte)
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Pastoral é um abordagem adotada nas artes e na literatura que se caracteriza pelo tratamento idealizado do estilo de vida dos pastores, retratados como pessoas simples que cuidam do gado em meio a paisagens bucólicas, (do grego βουκολικόν) em conexão com a natureza, de acordo com as estações e as mudanças na disponibilidade de água e de pasto. Principalmente direcionadas ao público urbano, as obras pastorais apresentam as sociedades de pastores como livres da complexidade e da corrupção da vida nas cidades. Entre os escritores que usaram a convenção pastoral com grande sucesso estão os poetas clássicos Teócrito e Virgílio e, séculos depois, os ingleses Edmund Spenser (1552 – 1599), Robert Herrick (1591 – 1674), John Milton ( 1608 — 1674) , Percy Bysshe Shelley (1792 — 1822) e Matthew Arnold (1822 - 1888).

Hans Surén

Henri Matisse, "The Dance II" (1910)

Agostino Carracci, Reciprico Amore, 1589-1595



The image of ringed dancers is typical of the pastoral genre. They are an important presence in Carracci's Reciprico Amore, which, like Ingres' The Golden Age, was undoubtedly a source for Le Bonheur de Vivre. In Carracci's picture, the dance takes place in the background of the scene, and trees and figures are arranged in the foreground as repoussoir elements - elements which lead the eye towards the center. Carracci's picture is also a meticulous catalogue of incident and anecdote, with each of the more prominent figures individualised. By contrast, the figures in Matisse's Dance II occupy only the foreground of the picture, and by rendering them in red-orange he establishes a clash both with the grassy platform on which they twirl, and with the blue of the sky behind them. Since the colors brighten and energise each other they add liveliness to the dancers, who do not obey gravity and instead seem to float. The tint and shade fluctuations within the background colors also evoke flickering light adding further buoyancy. Critics have noted, with regard to Le Bonheur de Vivre, that the eye has difficulty settling on the figures; in Dance II, Matisse seems to have tried to exaggerate that effect. The eye cannot take in the scale of the motif, and is left to swim and reel around the dancing figures, even while it is disorientated by the clash of blue, green and orange. However this partial disorientation is tempered by parallel undulating curves in both ground shapes and entwined figures creating rhythmic unity in the chaos. This playful abstraction of form in this closed space intensifies the evocation of the most primal joy and transcends previous depictions of this theme.

In addition, one might find sources for Matisse's approach in the flat patterns on Greek vases, but Matisse's Dance II deliberately offers little of the harmony that such decorative objects conventionally achieve.


(1) 1924 kann man wohl als den Anfang einer neuen Tätigkeit Suréns bezeichnen, nämlich der als freier Sport-Schriftsteller. Dabei versuchte er hauptsächlich die Jugend zu Freiluft- und Sonnenleben, zu gesunder, harter Leibesübung auf gymnastischer Grundlage, sowie zur Einfachheit und Naturverbundenheit hinzuführen
In seinem wohl bekanntesten Buch »Der Mensch und die Sonne« aus dem Jahr 1924 legt er seine Gedanken zum Leben in Sonne, Sport und Freikörperkultur aus 224 Seiten dar. Dieses Buch wurde einmal umgearbeitet zu einem Bestseller mit Weltgeltung, mehrere Auflagen und wurde auch ins Englische übersetzt. (http://www.michis-seiten.de/seite379.html)
1924 probablemente puede describirse como el comienzo de una nueva actividad en Surén, concretamente como un escritor independiente de deportes. Al hacerlo, trató principalmente de llevar a los jóvenes a la vida al aire libre y al sol, a un ejercicio físico saludable y duro en una base de gimnasia, así como a la simplicidad y cercanía a la naturaleza.
En su conocido libro "El hombre y el sol" de 1924, da vida a sus pensamientos bajo el sol, los deportes y la desnudez de 224 páginas. Este libro una vez se convirtió en un éxito de ventas con varias ediciones y fue también traducido al inglés.








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